Květen 2017

1# KOLABORACE /duben 2017/

29. května 2017 v 14:45 | Leri Goodness |  Moje kresby/malby
Koncem dubna jsem započala novou éru - konkrétně cyklus rychlých prací zvaných "KOLABORACE" - skic, ke kterým jsem dozrála právě letošní jaro. Jedná se o rychlý záznam, nekontrolovatelné čmárání bez cíle, jenž by mělo něco představovat. To, co vznikne, vznikne. Nobody cares.

Fotka

Kolaborace v zájmu druhých

27. května 2017 v 18:03 | Leri Goodness |  Mozek na talíři
Mezi škvírou bejvá zpravidla alespoň trochu světla, podobající se vysílený svíčce bez pořádnýho plamene.
Co ty?
Taky už vyhasínáš, příteli?

Odsunutí nábytku v její zapadlý ložnici, jí nikdy nepřišlo natolik potřebný, jako právě dnes, kdy dubnovej sníh znásilnil jaro. Z nepřehlednýho pokojovýho bordelu, se brzy stalo bludiště pro její vývojáře kolaborantů, co sídlí v šedý mozkový kůře. Mívá je tam, když jí stydnou oči, stávaj se nenávistnýma, plný zvláštní zjihlosti, která je opodstatněná bezvýchodiskem.


Docela jí to věřim....že se chodí utěšovat ke starším chlapům s džínovýma vestama, co jí uctívaj jen ve chvíli, když je "použitelná". To se pak jeví jako její otcové, jsou daleko něžnější než ke svým manželkám, či dokonce psům, který pár z nich často odkopnou až na konec chodby.
S ní to nikdy neudělali.
Možná taky proto, že se čas od času nechali zlákat schopnostmi zbraní,
stejně jako ona a ani na vteřinu nepochybovali o tom, že by s nimi neuměla zacházet.

Fotka

Zpřeházená místnost trpěla samomluvou ke svý zdi, ale byly na ní alespoň čtyři, což se dalo přežít.
Počítám, že to trvalo tak deset let, co se na omítce začaly objevovat černý fleky, podobný jaterním skvrnám.
A právě do nich se vtiskla rozčepýřená postava, nikdo, ani já sama nevěděla, že se jedná o mojí osobu.
Chytila mě svině!
Chodila se na mě dívat jak do kostela na svatý a při každým pohledu sepnula svý kostnatý ruce, abych jí poradila, co má dělat se svým životem.
Bylo nemožný se s ní domluvit, stačilo, když jsem jen otevřela pusu a tuny omítky spadávaly na podlahu.


Připadalo mi komický, jak je vždycky pečlivě uklízela vousatým smetákem, ve kterým se jí pletly zamotaný pavouci. Někdy jsem jen tak foukla před sebe, aby měla co na práci...

Fotka

To, že mě věznila, mělo svý opodstatnění.
Obě jsme byly kolaborantky a obě jsme chtěly žít odděleně.
Celkem rychle se v ní kupila hustá neochota změnit dosavadní špatný zvyky a ve mě se zas hromadila neochota jí pomoct.

Odedneška jsem její černý svědomí, skvrna v jejích vzpomínkách, plesnivá kolaborace v zájmu(?) druhých.
Zkus rozplést provazy viny, ty melancholická děvko, pořád tu je ještě něco, co za tebe budu snášet do konce tvých dní - opíjení do němoty.
A až umřeš, vezmu si tvý játra.


O pár měsíců později, se místnost vyklidila a byla absolutně prázdná.
Ze škvír mezi skříněmi se stalo celoplošný světlo a dřevěný parkety truchlily po svý neforemný posteli.


Ta holka se vypařila a ani se se mnou nerozloučila. Jediný, co po ní v pokoji zbylo, byly tmavě zelený sluneční brejle, který si vybrala výhradně v situaci, kdy se nechávala vojíždět těma nejodpornějšíma a její zrak to jednoduše neunesl.
Ne, nebyla jsem u toho. A nebyla jsem ani u jejích vulgárních výbuchů vzteku, ty mi pak převyprávěla, když si mě přivolala, jak starýho známýho.


Nejkomičtější na tom všem je, že si myslí, že jsem uvnitř zdi zůstala.
Vlastně jo, zůstala...ale jen v její hlavě.



Portrét babi - březen 2017

21. května 2017 v 17:42 | Leri Goodness |  Portréty
V březnu letošního roku jsem se také pokusila o portrét mé babičky a jelikož nerada sedí modelem a těžko jí člověk přemlouvá, byl tento moment víceméně vzácností :D.

/tužka 8B, březen 2017/

Fotka

Tlumení

14. května 2017 v 16:24 | Leri Goodness |  Shluk dvojčat
Pozoruju z oken světlo, světlo svýho podvědomí,
mraky přebíjí tu záři, s tím, že ji včas zlomí.
Hodím se tak do pohody, jsem vín věrnej kamarád,
pro každýho mám svou náruč, hubu plnou "dobrejch rad".

Jsem extrovert v téhle chvíli, plíce svírá hustej dehet,
neznám cestu, směry k cíli, kouř proniká pod můj nehet.
Tvář se barví slitou vinou, mění svůj kus v krátkým čase,
cíga čekaj pod peřinou, váha mizí, snad i v pase.

V opojení bloudím slovy, motám nohy na text písně,
v hlavě hučí, jsou tam sovy, mozek rozežíraj plísně.
Někde se to vyrovnáná, každej má svý dobrý stránky,
občas spadnu, to se stává, od nožů mě studí spánky.

Z toho strachu z odmítání, ulehávám v šedý díře,
je už večer, tma se pojí, vypadám jak zdechlý zvíře.
Noc odvíjí pantomimu, nastupuje nevědomí,
hraju dobře - na rovinu, v hlavě už teď nic moc není.

Fotka

31). Tok času

8. května 2017 v 16:50 | Leri Goodness |  Citáty
,,Všichni mě měli rádi, dokud mě nepoznali".

~ L.G. ~

Orchidej - akvarel (březen 2017)

5. května 2017 v 18:23 | Leri Goodness |  Moje kresby/malby
Finální verze studie orchideje je zde, zabrala mi přibližně 3h. s přestávkami. V blízké době plánuji namalovat další květiny, jen co se více rozmohne příroda. :)

Fotka

Současné umění pod vlivem koncepce aneb proč mu lidé nerozumějí?

2. května 2017 v 11:45 | Leri Goodness |  Mozek na talíři
Mnoho z nás, co se přinejmenším alespoň trochu zajímají o umění, narazili na mnoho galerií, jejichž obsahem byly několikametrové plátna natřené jednou barvou, postříkané spontánními barevnými fleky, či jen ve svém středu doplněné obrovským kolem/tečkou.
Takhle bych mohla pokračovat donekonečna.
Je to trend moderní doby?
A proč tolik lidí nad současným uměním kroutí hlavou?
Než abych kritizovala aktuální počiny umělců, ráda bych vám vysvětlila důvod toho, proč právě dnes takové umění převažuje.

Koncept - to je oč tu běží

V první řadě by bylo vhodné zmínit, co je vlastně koncepce a proč je tolik nepochopená.
Jedná se o nějakou myšlenku, záměr, pocit, který nám umělec - či právě jeho obraz, představuje.
Mnohokrát jsem od různých lidí slyšela, že podle názvu není poznat, že "o tomhle to je", nebo "vždyť bych to mohl namalovat taky!"...


Je takřka nemožné "vniknout" do hlav konkrétních umělců a pochopit jejich díla tak, jak je chápají oni sami.
Jiná situace by byla, pokud bychom je osobně znali.
V 90% případech nepochopí koncept ta kategorie lidí, kteří nejsou uměním nijak poznamenáni - tím se však samozřejmě nikoho nechci dotknout, je to jen čisté stanovení faktu.
Jakmile jsou umění na hony vzdáleni a nikdy k němu neinklinovali, zřejmě nikdy nepochopí/neobjeví kouzlo konceptu.


Fotka

Není to takové, jako dřív


Každá doba byla v minulosti něčím ovlivněna, tak jako je teď ta naše.
V rozkvětu baroka se s oblibou malovaly dynamické kompozice, s často přehnanými proporcemi andělů, dále madon, mnohdy držící podivně vykonstruovaného Ježíška, jehož tělo se tomu děckému příliš nepodobalo (často působil jako zmenšená verze dospělého, čemuž někdy přispívala velká hlava).

Když přeskočím několik století, v období impresionismu se zas do obrazů nevkládaly žádné myšlenky, šlo o rychlý záznam krajiny, nějakého výjevu, který se, ještě hlavou nezpracovaný, doslova "hodil" na plátno. Lze to lehce přirovnat k formě meditace, ale ne ji s tím ztotožňovat.
A to je jen ukázka dvou směrů...



Velice často slýchávám, že už se nerodí takoví mistři jako tehdy a že dnes jsou umělci dokonce imitací těch opravdových.
Dovolte mi nesouhlasit s tímto tvrzením.

Stejně jako tehdy, tak i dnes jsou malovány obrazy stejně (i když dnes máme více možností) a žádný z nich neznamená víc nebo míň. Každý má jiný způsob vyjadřování a ne každému se ono vyjádření může líbit.
To už je však věc názoru.



V určitém období v historii se často brala inspirace z různých božstev, dnes se bere např. ze světa kolem,
z myšlenek, vnitřní rozervanosti, z celosvětové problematiky, z radosti,
či dokonce i z nalezení vlastního já - a v tom tkví síla konceptu.

Fotka

A co si o tom myslíš?

Nikdo, ani sám autor po nikom nevyžaduje, abychom jeho obrazy pochopili přesně.
To, co si z nich odneseme je čistě individuální.
Obraz skládající se z tmavých barevných tónů v jednom může vyvolat krásu,
či sílu osobnosti,
v tom druhém třeba úzkostné pocity.


Je v pořádku, když ve vás obraz vyvolá nenávist nebo dokonce odpor.
Pak je to dobrý obraz, i když ho bytostně nesnášíte -
- to, že ho nesnášíte, je pořád nějaká reakce, pořád to ve vás něco dokázalo vyvolat...
Nejhorší na tom všem je, když ve vás nevyvolá absolutně nic.